Een vraag over de connectiviteit van jouw Vaillant product? Onderaan de pagina vind je een overzicht van de meestgestelde vragen. Wellicht vind je hier direct het antwoord op jouw vraag.
Voor onderhoud of reparatie kun je contact opnemen met de installateur die jouw systeem heeft geïnstalleerd of met een installateur bij jou in de buurt.
Ik heb problemen bij het verbinden van de internetmodule/gateway aan het internet, wat kan ik doen om dit te verhelpen?
Voor een goede werking van de myVAILLANT Connect internetmodule moeten de instellingen in de internetrouter thuis goed staan. Controleer de volgende instellingen in je eigen internetrouter. Raadpleeg hiervoor de handleiding van je eigen internetrouter of neem contact op met je internetprovider voor hulp bij de juiste instellingen.
Er is een stabiele internetverbinding nodig op de plek waar de internetmodule/gateway staat; de myVAILLANT Connect internetmodule mag niet te ver van de thuis router af staan.
De WiFi router moet moet ingesteld staan op gebruik van de 2.4GHz frequentieband.
Dynamische IP-adressering (DHCP) moet aan staan.
Zorg ervoor dat Wi-Fi encryptie aan staat en dat WPA2/PSK en/of WPA3-Personal is geselecteerd.
Zorg ervoor dat de standaardpoorten open staan voor communicatie met de myVAILLANT Connect internetmodule (poort 80, 123, 443)."
Hoe ver kan de myVAILLANT Connect internetmodule van mijn internetrouter af staan?
Dit is afhankelijk van de gebruikte materialen in de woning. Test ter plekke met je mobiele telefoon of een sterk en stabiel WiFi-signaal is.
Wat kan ik doen als er geen sterk en stabiel signaal is op de plek van de myVAILLANT connect gateway?
Het is aan te raden om gebruik te maken van een Wi-Fi versterker. Informeer bij je eigen internetprovider welke Wi-Fi versterker het best bij jouw situatie past.
Ik krijg bij installatie de melding dat het serienummer al in gebruik is.
Dit betekent dat de gateway (VR 940f en VR921) al eerder geregistreerd is. Controleer of je niet al een account hebt aangemaakt en de gateway al is gekoppeld. Verwijder indien nodig het account. Doorloop de installatie stappen opnieuw.
Mijn Wi-Fi netwerk is niet zichtbaar (SSID hidden).
Het Wi-Fi netwerk kan verborgen zijn. Je zal de naam van het netwerk handmatig in moeten voeren in de app.
Je kan er ook voor kiezen om het netwerk zichtbaar te maken via de instellingen van de thuis router. Raadpleeg hiervoor de handleiding van je router of neem contact op met je internet provider.
Wat betekenen de LED kleuren op de myVAILLANT Connect internetmodule?
Groen:
Knippert - Het product start op
Brandt - Het product is klaar voor gebruik, maar is niet verbonden met internet
Knippert snel - Het product bevindt zich in de Wi-Fi-koppelingsmodus
Blauw:
Licht op - Het product is verbonden met internet en is klaar voor gebruik
Knippert - De productsoftware wordt bijgewerkt
Oranje:
Knippert langzaam - Het product staat in de koppelingsmodus van de kamerthermostaat
Rood:
Licht op - De internetverbinding is verbroken / fout
Paars:
Knippert 3 keer - Het product wordt geïdentificeerd door de Apple Home app
Kan de myVAILLANT Connect internetmodule aan het internet verbonden worden via een ethernet/LAN kabel?
Nee, de myVAILLANT Connect gebruikt alleen WiFi. De VR921 kan dit wel.
Welk serienummer moet ik invoeren bij installatie via de myVAILLANT app?
Gebruik altijd het 28 cijferige serienummer van de internetmodule. Te vinden op de sticker onderop de internetmodule of bijgevoegd in de doos. Het is ook mogelijk om de QR-code te scannen.
De Vaillant app geeft aan dat de gateway/internetmodule niet meer wordt ondersteund.
Wanneer de gateway (VR921) ouder is dan november 2022 en in de tussentijd niet gekoppeld aan het internet dan beschikt de gateway over zwaar verouderde software. Verbind de gateway voor minstens 24 uur via de kabel aan het internet om de nieuwe software op te laten halen. Probeer hierna opnieuw om de gateway te koppelen.
Waar vind ik het productiejaar van mijn product?
Het bouwjaar en de productieweek zijn ter herleiden uit het serienummer. Het 3e en 4e cijfer staan voor het productiejaar, het 5e en 6e cijfer staan voor de week.
De gateway is al gekoppeld aan een ander account.
Verwijder het oude account en koppel het systeem opnieuw. Wanneer dit niet werkt neem dan contact op met je installateur.
Tijdens het aanmaken van een account in de myVAILLANT app wordt de postcode niet geaccepteerd
Vaillant houd de standaard notatie voor postcodes aan. Voorbeeld: 1234 AB. Houd rekening met de spatie en de hoofdlettergevoeligheid.
Ik heb een nieuwe smartphone en wil die gebruiken om mijn verwarming te bedienen via de app. Wat moet ik doen?
Je behoudt gewoon je bestaande account. Je kan de app weer installeren op je nieuwe telefoon en inloggen met je oude account.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik nu doen?
Het wachtwoord kan gereset worden via de app. klik hiervoor op de knop "aanmelden" en vervolgens op "Reset wachtwoord". Volg de stappen in de app.
Hoe kan ik de stooklijn of verwarmingscurve van mijn systeem instellen in via de app?
Bij de sensoROOM kan je de stooklijn instellen via de wizzard in de myVAILLANT app. Vaillant raadt te allen tijde aan om dit via de wizard te doen. Ga hiervoor in de instellingen van de app naar het menu item Thermostaat, klik vervolgens op Instellingen verwarmingscurve. Raadpleeg je installateur voor handmatige aanpassing.
Kan ik meerdere myVAILLANT accounts koppelen aan een gateway
Dit is op dit moment nog niet mogelijk.
Kan ik meerdere huizen toevoegen aan de myVAILLANT App?
Het is mogelijk om tot maximaal 5 huizen (installaties) toe te voegen aan een enkel account. Je kan de huizen beheren onder het instellingenmenu.
Er worden geen gegevens weergegeven in de app. Wat kan ik hier aan doen?
Er wordt een flinke hoeveelheid gegevens uitgewisseld bij de eerste keer opstarten. Wacht tot de gateway en de app volledig gesynchroniseerd zijn. Dit kan enkele uren duren.
Het kan ook dat dit optreedt als je de app al langer in gebruik hebt. Dit heeft te maken met de wachttijd bij het verwerken van uitgewisselde data. Wacht dan ook tot alles gesynchroniseerd is.
Hoe kan ik mijn account verwijderen?
Onder het menu item Mijn account kan je er voor kiezen om het account te verwijderen.
Welke producten worden ondersteund door de myVAILLANT Connect?
De myVAILLANT Connect gateway werkt met alle Vaillant eBus ketels en warmtepompen. Op de productpagina vind je een volledig overzicht met ondersteunde installaties en thermostaten.
Welke thermostaten worden ondersteund door de myVAILLANT connect?
De myVAILLANT connect kan alleen gebruikt worden met de sensoROOM, sensoROOM pure, sensoHOME, sensoCOMFORT en binnenkort de VRC 700. Op de productpagina vind je een volledig overzicht met ondersteunde installaties en thermostaten.
Hoe sluit ik de gateway aan op een hybride systeem?
Er is een speciale handeling nodig voor installatie bij een hybride warmtepomp. Neem hiervoor contact op met je installateur.
Ik krijg een foutcode van mijn toestel in de app.
Het kan zijn dat er een storing in het toestel is opgetreden, neem hiervoor contact op met je installateur.
Ik krijg een F 1200 storing in mijn app, wat kan ik doen?
Ontkoppel de thermostaat van de gateway en koppel deze opnieuw aan de gateway. Raadpleeg de handleiding (1564 kB) hoe je dit kan doen. Raadpleeg je installateur voor ondersteuning.
Ik zie dat Vaillant ook een API programma heeft. Voor wie is dat beschikbaar?
Directe toegang tot de systeemgegevens en instellingen via API is voorbehouden aan professionals. Via de API's is het mogelijk om alle instellingen van de warmtepomp en ketel aan te passen. Bij verkeerd gebruik van de instellingen is het mogelijk dat het toestel niet meer goed functioneert of zelfs defect raakt. Ook zijn er instellingen die (negatieve) invloed hebben op de geluidproductie van het toestel, instellingen die de installateur per situatie toepast voor een optimale werking en dus niet gewijzigd dienen te worden. Om die reden stelt Vaillant de API's op dit moment niet open voor particulieren.
Hoe kan ik slim gebruik maken van mijn PV panelen i.c.m. een Vaillant Warmtepomp?
Vaillant ondersteunt de EEBUS standaard. Fabrikanten van omvormers en PV panelen hebben de mogelijkheid om dit beschikbaar te stellen in hun producten. Neem contact op met je omvormer leverancier over de mogelijkheden.
Kan ik mijn warmtepomp koppelen aan een Home Energy Management Systeem (HEMS)?
Vaillant stelt meerdere technieken beschikbaar voor slim energiemanagement. Zoals EEBUS, API, SG Ready, KNX. Integratie wordt ten allen tijden gedaan door de leverancier van het HEMS. Neem contact op met je leverancier over de mogelijkheden.
Werkt de myVAILLANT Connect met mijn slimme speaker?
Ja, de myVAILLANT app kan worden gekoppeld aan zowel de Apple HomeKit. Google Home komt er binnenkort aan.
Hoe veilig is de slimme thermostaat?
Onze apps draaien op de recentste servers in Europese datacentra waardoor je kan rekenen op een snelle en betrouwbare werking. De volledige infrastructuur voldoet aan de allerstrengste eisen op vlak van cyberbeveiliging en privacy. Je kunt dus gerust zijn.
Het lukt niet om de airco aan het internet te verbinden. Wat kan ik doen?
De airco is alleen te verbinden met het internet als je de optionele wifi module hebt geïnstalleerd. Wanneer het niet lukt om de verbinding tot stand te brengen controleer dan de volgende zaken:
Controleer of de gateway in de distributienetwerkmodus staat (reset is uitgevoerd volgens de instructies)
Zorg ervoor dat je geen twee verschillende apparaten tegelijk probeert te verbinden
Controleer of het ingevoerde Wi-Fi-wachtwoord correct is
Zorg ervoor dat de mobiele telefoon verbonden is met het 2.4GHz netwerk van de draadloze router (5 GHz wordt niet ondersteund).*
Zorg ervoor dat de draadloze router de zwarte lijst en witte lijst (mac-adresfiltering) heeft gesloten.*
Probeer de draadloze router in te stellen op WPA-PSK of WPA-PSK2 encryptiemethode om het netwerk te configureren. De WPA3-coderingsmethode wordt niet ondersteund.*
*Raadpleeg hiervoor de handleiding van je eigen internet router of neem contact op met je internetprovider voor hulp bij de juiste instellingen.
Welke kabels moet ik gebruiken voor het verbinden van mijn Vaillant thermostaat?
Het kan zijn dat door gebruik van een verkeerde kabel de werking van de thermostaat wordt verstoord. Vraag je installateur welke kabel geschikt is voor jouw situatie.
Wat gebeurt er als de communicatie (radiosignaal) met de sensoROOM onderbroken is?
Als de verbinding tussen de sensoROOM ruimtethermostaat (VRT 51f) en myVAILLANT connect gateway (VR 940f) wegvalt, blijft de cv-ketel toch werken op basis van de laatst bekende waarde voor de ruimtetemperatuur.
Als het verbindingsprobleem langere tijd aanhoudt schakelt het systeem over op een pure weersafhankelijke regeling. Voor de sensoROOM (VRT 51f) ruimtethermostaat is dat na een onderbreking van 6 uur.
Wanneer communicatie met de kamerthermostaat weer mogelijk is, wordt de werking op basis van kamertemperatuur automatisch opnieuw geactiveerd, je hoeft zelf niets te doen.
Wat gebeurt er met de weersafhankelijke regeling sensoROOM als mijn internet verbinding (WiFi) tijdelijk wegvalt?
Als de internetverbinding wegvalt terwijl myVAILLANT connect in gebruik is, wordt de weersafhankelijke regeling uitgevoerd op basis van de laatst bekende buitentemperatuur waarde en schakelt myVAILLANT connect over op de verwarmingsmodus Handmatig.
Als de onderbreking van de internetverbinding langer dan 24 uur duurt of als dit gebeurt tijdens het opstarten van myVAILLANT connect, werkt myVAILLANT connect in de zogenaamde comfort protection mode, het systeem blijft in de verwarmingsmodus 'Handmatig'. Dit betekent dat:
Als er een kamerthermostaat (sensoROOM of sensoROOM pure) geïnstalleerd is, blijft de adaptieve ruimteregeling actief.
Als er geen kamerthermostaat geïnstalleerd is, blijft de weersafhankelijke regeling actief. Om het systeem echter te beschermen tegen mogelijke schade, wordt een vaste buitentemperatuur van -40 °C geselecteerd."